Filmproduktion, från ax till limpa

Nu i dagarna blev vi klara med Restaurant Frantzéns nya film. Ett mastodontprojekt utan dess like, men otroligt utmanande och kul.

Här nedan följer hela produktionsflödet i ”något” komprimerat format.

Det hela började med en tryffelomelett, ett möte där fröet till filmens manus kom till. "The journey of a dish at Restaurant Frantzén, from idea and sketch to serving it to the guest." Tjusigt!

NK Bobergs Matsal - Öppen tryffelomelett gjord på ekologiska lantägg från Sanda Hönseri. Comté, färska örter med vitlöksstekt svamp & lufttorkad skinka. Oj oj oj... Den slank ner så att säga. 


FILMINSPELNINGSPROCESS

Filmdag 1

Vi startade med att åka ut till den fantastiske keramikern Calle Forsberg och filmade framtagandet av porslinet som han och Björn Frantzén designat för den aktuella rätten.

Calle Forsberg

Då vi endast använde oss av det befintliga dagsljuset riggade vi upp två stycken gigantiska silverreflexskärmar från Chimera och studsade dagsljuset in i lokalen. Skärmarna står cirka 10 meter ut och upp på ett berg för att fånga solen. Som man ser på den övre bilden får Calle riktigt fint solljus på sig trots att solen sken helt åt det andra hållet. Ibland får man vara lite uppfinningsrik.

Kamera riggas på glidetrack. Till höger Chimeras reflexskärmar.

Filmdag 2-3

Dessa dagar fyllde vi med scener från test-köket.

Rigga, rigga, rigga...  Foto Björn F.

Till vänster film-ass Petronella och Björn. Till höger Stefan och Viktor.

Filmdag 4

Vi behövde en transport-scen med Björn från keramikern till test-köket så vi filmade några varianter.

Vissa scener stryks helt i klipprummet... no shit?

Senare på kvällen samma dag filmande vi en kort scen utifrån restaurant Frantzén.

Ja, vi hade ett för kort stativ...

Filmdag 5

Nu var det dags för slutscenen över Stockholm – Gustav kallades in.

Filmdag 6

Denna dag filmade vi samtliga scener inne i själva restaurangen.

Då vi även här använde oss av befintligt ljus mätte vi upp samtliga lampors temperatur och modifierade dem för att matcha dagsljuset. Numera går det ganska lätt om man har tillgång till en flashig Sekonic Spectromaster C-700r + ett gäng filter.

Här till vänster ser vi film-ass Joacim som sätter 3/4 CTB-filter på 14 stycket halogen-spottar. Till höger två muppar som tittar på.  [Foto Joacim Schwartz]

Här till vänster ser vi film-ass Joacim som sätter 3/4 CTB-filter på 14 stycket halogen-spottar. Till höger två muppar som tittar på.  [Foto Joacim Schwartz]

Tack Joacim! :)

Filmdag 7

Inlednings-scener med Björn.


INSPELNINGSUTRUSTNING

  • Sony FS700
  • Odyssey 7Q
  • Canon Cine-objektiv via Goecker, tack Goecker och Canon!
  • Kamera-rigg Tilta
  • Sachtler-stativ

VOICEOVER

Nu var det dags att spela in voice over med Björn. Detta gjordes i min studio med "Michael Jackson / Thriller" mikrofonen Shure SM7, en klassisk "radio-pratar-mikrofon" som jag tycker funkar klockrent till VO. 

Till vänster Shure SM7, till höger Michael

Björn VO:ar, jag rattar spakar och Stefan finslipar manus.

VO:n spelas in i Logic Pro X och vrids till via Universal Audios pluggar.


MUSIK

För att få till rätt stämning, fånga tempo och känsla i filmen måste musiken specialskrivas. Jag klipper en grov slask-version av filmen och skickar till kompositören i "god tid" innan lansering. Denna gång gick uppdraget till den otroliga Andreas Grube, Grube Media Group.


FILMKLIPPNING

Allt filmat material importeras och backas upp. Då vi filmar i 4K RAW -> ProRes 422 HQ blir det en liten hög med material, närmare bestämt 1106GB. Ja du läste rätt: E T T U S E N E T T H U N D R A S E X  G I G A B Y T E.

Sedan kategoriseras alla filmklipp i Adobe Premiere och klippningen kan börja.

Ett totalt kontrollerat? kaos / Adobe Premiere CC 2015

Efter några dagars klippning med ett par korrigeringsvändor har vi spikat filmens story. Dags för nästa anhalt – color grading.


COLOR GRADNING

Egentligen sker själva grejdningen efter färgmatchning mellan klippen. Hur som helst ska filmen exporteras från klipprogrammet Adobe Premiere till Resolve DaVinci.

Resolve DaVinci 12

Primary color correction

I Resolve börjar jag med att matcha filmens 99 scener genom att vitbalansera korrekt (RGB-nivåer), justera kontrast och ljus. Efter denna process, som faktiskt är den mest komplicerade i hela film-flödet, lägger jag på en sk LUT (Look-Up Table) som sätter grunden till "looken" på filmen. Givetvis tweakas det till ytterligare tills man är nöjd.

Secondary color correction

I denna process korrigerar jag detaljer i filmen som t ex den blå kökshandduken i bilden ovan där jag ville trycka på den blå färgen något. Isolera den blå färgen med en mask, dra på mättnad och tracka masken genom hela klippet så justeringen sker endast på önskat område. Just i detta klipp har jag även lättat skuggorna till höger i bild som man ser på den sista "noden" 08. I Resolve används "Nodes", varje node fyller sin egen funktion.

Adobe After Effects

Vissa klipp som behöver mer avancerad behandling som t ex generell stabilisering eller specialeffekter plockas in i programmet After Effects. I denna film finns mellan 15-20 sådana specialeffekter.

Adderad ljuseffekt då dörr öppnas.


FINISH

När all färgkorrigering är klar skickas filmen tillbaka till Adobe Premiere där musik och voice over slutmixas. 

Klart!

Vid tangentbordet, Martin B.